De zomer top 10 van Bergans of Norway

De 10 items die het in de zomer van 2012 helemaal gaan maken volgens Bergans of Norway vind je in onderstaand lijstje. Naast een aantal jasjes (voor elk wat wils; winddicht, waterdicht, stylish of flashy) vinden we ook ecologische hemden en T-shirts, piratenbroeken en een mooie rugzak terug.

01 Gaustatoppen Lady Jacket

Met het Gaustatoppen Lady Jacket presenteert Bergans of Norway zijn nieuwe DermizaxNX-membraan nu ook op outdoorgebied. Het membraan was afgelopen winter reeds een innovatie op skigebied en werd logischerwijze bekroond met een European Ski Award. Nu bewijst Bergans dat de voordelen van het membraan - een verdubbelde doorlaatbaarheid van waterdampmoleculen en een zeer goede bescherming tegen weersinvloeden - ook in de zomer kunnen worden toegepast in de vorm van een klassieke lichtgewichtjas. De Gaustatoppen is een lichte, maar toch volledig uitgeruste 3-laagse functionele jas met een extreem hoog ademend vermogen. De poriënloze werking van het PU-membraan zorgt voor de nodige stevigheid van het laminaat en waarborgt ook de hoge stretchfactor, dat de bewegingsvrijheid en het hoge draagcomfort mogelijk maakt. Gaustatoppen is de naam van een 1883 meter hoge berg in de Noorse provincie Telemark, waar men van op de top kan genieten van een fantastisch vergezicht. Gewicht 470 gram (dames S). Adviesverkoopprijs: € 490

02 Glittertind Jacket

Het Glittertind Jacket is een nieuw, zeer licht en volledig uitgerust functioneel 3-laags jack. Zoals gebruikelijk bij de Noorse fabrikant zorgt het Dermizax™-membraan voor de nodige weersbescherming, en dit zonder afbreuk te doen aan het ademend vermogen. De poriënvrije werking van het PU-membraan zorgt voor de nodige robuustheid van het laminaat en garandeert ook de uitstekende elasticiteit, die de bewegingsvrijheid ook bij nauw aansluitende modellen uit het huis Bergans mogelijk maakt. Optisch springt bij de Glittertind vooral de asymmetrische ritssluiting aan de voorzijde in het oog – en doet terugdenken aan de voormalige klassieker Isogaisa, die het succes van Bergans of Norway in de Centraal-Europese markten mee heeft bepaald. Een vaste en een volledig verstelbare capuchon, extra lange ventilatieritssluitingen onder de armen, verstelbare manchetten en kleine maar slimme details zoals de interne opening voor de hoofdtelefoon naar de borstzak staan bij het ontwerp op het verlanglijstje. Contrasterende kleuren op de ritsen, het geborduurde logo en meerdere reflecterende details – een niet te onderschatten veiligheidsargument – laten dit bijzonder lichte jack er niet uitzien als een lichtgewicht. En toch wijst de Glittertind in herenmodel net geen 500 gram aan op de weegschaal.  Adviesverkoopprijs € 440.

03 Sky Jacket voor hem en haar

Met het Sky Jacket neemt Bergans of Norway een nieuw 2 ½-laags jack op in zijn collectie. In het bijzonder het lichte gewicht dat rond de 350 gram schommelt, behoort tot de pluspunten van deze jas, die is uitgerust met een eigen ontwikkeld Element-membraam. Het jack biedt ook onder het premiumsegment de noodzakelijke weersbescherming en het optimale klimaatcomfort bij gemiddeld zware activiteiten. Als licht jasje in noodgevallen mag dit Sky Jacket met zijn geringe pakvolume in geen enkele rugzak ontbreken. Gewicht: 340 gram (heren L), 280 gram (dames S) Prijs: € 150

04 Super Lett Neo Lady Jacket

Als je op zoek bent naar een zomerjack met een gering gewicht, een minimaal pakvolume en maximale waterdichtheid, dan kom je automatisch uit bij het nieuwe Super Lett Neo Jack van Bergans of Norway. Dit 3-laags Dermizax-jasje beschermt tegen wind en een fikse regenbui en springt in het oog dankzij zijn soberheid. Less is more is dan ook de leuze, want met minder features dan zijn grote broer, de Super Lett, is dit jack lichter en neutraler, maar het beschikt over dezelfde winddichte, waterdichte en ademende eigenschappen. Gewicht: 455 gram (heren) en 380 gram (dames). Adviesverkoopprijs: € 250

05 Stranda Basic Jacket voor hem en haar

Ook op softshellgebied heeft Bergans zich in de afgelopen jaren een belangrijke plaats in de harten van de klanten weten te veroveren. Geen wonder, want de producten gingen vaak aan de haal met onderscheidingen bij diverse materiaaltests en zorgden tegelijkertijd met hun hoge draagcomfort en hun frisse look voor furore bij de kopers. Het Stranda Basic Jacket beschikt over een zeer goede en bewezen Bergans of Norway-softshellkwaliteit. Het jack is bovendien uitgerust met een opgeruwde fleece aan de binnenzijde wat zorgt voor grotere isolerende prestaties. Ventilatie onder de oksels en verstelbare manchetten met klittenband behoren naast de bewegingsvriendelijke snit met voorgevormde ellebogen en een iets langere rugzijde tot de leuke eigenschappen van dit jack. Deze Stranda Basic is in feite het broertje van de succesvolle Stranda Softshell Jacket, maar dan zonder capuchon! Gewicht: 630 gram (heren) en 470 gram (dames). Adviesverkoopprijs: € 180

06 Dalen Shirt s/s voor hem en haar

De kledingstukken met het ‘organic’-logo zijn gemaakt van biologisch katoen. Biologisch geteelde katoen is een veel milieuvriendelijkere manier om katoen te verbouwen, zowel voor het milieu als voor de katoenboeren. Er wordt geen kunstmest, genetisch gemanipuleerde organismen of schadelijke en vervuilende pesticiden gebruikt tijdens de productie van dit katoen. Deze hippe hemdjes - want ruitjeshemden zijn weer helemaal terug van weggeweest - zijn voorzien van handige drukknopen aan de voorzijde en 2 borstzakje voor de heren. Materiaal: 65% gerecycleerd polyester, 35% biologisch katoen. Gewicht: 185 gram (heren), 130 gram (dames). Adviesverkoopprijs: € 55

07 Utne Pirate Pants voor hem en haar

Piratenbroeken zijn onmisbaar in de zomer. En zeker ademende, winddichte en sneldrogende exemplaren uit heerlijk elastisch materiaal voor onbeperkte bewegingsvrijheid. De broeken zijn voorzien van riemlussen, groten steekzakken, zakken op de benen en achterzakken en voorgevormde knieën. Het materiaal bestaat uit 98% polyamide (nylon) en 2% elastaan (Lycra). zijn uitstekend te combineren met het Footprint Tee. Gewicht: 275 gram (heren) en 215 gram (dames). Adviesverkoopprijs: € 70

08 Sandefjord Jacket voor hem en haar

Het Balanced-programma van Bergans werd uitgebreid met het Sandefjord Jacket voor hem en voor haar. ‘Balanced’ staat voor slimme vrijetijdskleding met technische en functionele eigenschappen. Dit jack valt niet alleen op door zijn uiterlijk, maar ook door de goede weersbescherming dankzij het Element-membraan, zijn ademende vermogen en zijn draagcomfort en is daarom in de allereerste plaats een outdoorjack. Gewicht: 575 gram (heren) en 485 gram (dames). Adviesverkoopprijs: € 190.

09 Eco T-shirts

Bergans of Norway maakt zijn T-shirts uitsluitend van biologisch katoen en gebruikt geen traditioneel geteelde katoen meer. In de biologische teelt worden geen chemicaliën gebruikt en worden de knoppen met de hand geoogst. De landbouwers kunnen de kwaliteit reeds tijdens het oogsten controleren en plukken daarom enkel de rijpe knoppen. Daarom voelt het katoen uit biologische teelt zo aangenaam zacht aan. Om de goede pasvorm van de katoenen shirts te garanderen, werd 5% Spandex aan het biologische katoen toegevoegd. Alle T-shirts verwijzen met een knipoog naar het heerlijk relaxte Noorse buitenleven of naar de milieuvriendelijke insteek van Bergans of Norway!

Prijs: € 35

10 Skarstind rugzak

De splinternieuwe Skarstind rugzak van Bergans of Norway is genoemd naar de 2373 meter hoge rotskruin in het nationale park Jotunheimen in Noorwegen. De rugzak is verkrijgbaar in vier verschillende maten van 22 liter/28 liter tot 32 liter/40 liter volume-inhoud. Het grootste model is ook als damesversie verkrijgbaar, met schouder-, borst- en heupgordels die speciaal aan de vrouwelijke anatomie zijn aangepast. Karakteriserend voor de Skarstind is het draagsysteem met een nieuw ontwikkelde heupgordel met twee nog stijvere winglets aan de binnenkant, die het gewicht optimaal overdragen op de heupen. Bovendien zorgt een opgespannen net voor een afstand tussen de rug en de rugzak en dus voor een betere ventilatie. De Skarstind is uitgerust met talrijke bevestigingspunten en meerdere rekbare gaasvakken aan de buitenkant van de rugzak. Het hoofdcompartiment is ook bereikbaar via de onderkant van de rugzak.

Prijzen: 80 euro (22 liter), 90 euro (28 liter), 100 euro (32 liter) en 110 euro (40 liter)